Radom 90.7 FM | Końskie i Opoczno 94 FM | Skarżysko Kam. 94.5 FM | Kozienice 97.9 FM
Na antenie:
PRYWATKA Z RADIEM PLUS
Marek Sierocki
Patron dnia: św. Zyta, dziewica
Dziś jest: Sobota, 27 kwietnia 2024

RADOM

Stacja ładowania autobusów elektrycznych już w budowie

środa, 16 listopada 2022 14:31 / Autor: Monika Nowakowska
foto: MPK/Radom
Monika Nowakowska

Na pętli autobusowej przy ul. Królowej Jadwigi rozpoczęła się budowa kolejnej stacji szybkiego ładowania pantografowego. Będą z niej korzystać elektryczne przegubowce, które w przyszłym roku zaczną obsługiwać linię nr 7 łącząca północ z południem Radomia.

Budowa stacji jest jednym z elementów projektu dotyczącego rozwoju elektromobilności w transporcie zbiorowym Radomia. - Stacja pozwoli doładowywać pierwsze w mieście elektryczne przegubowce, które w przyszłym roku zaczną obsługiwać linię nr 7, biegnącą między osiedlami Michałów i Południe - mowi Piotr Szprendałowicz, dyrektor w MPK.

Tym razem zamiast masztu będzie zbudowana tzw. bramownica pomiędzy przystankiem, a wysepką pośrodku pętli, dzięki czemu utrzymana zostanie możliwość wsiadania do elektrycznych autobusów przegubowych, tak, jak dotychczas, na przystanku z wiatą.

Na pętli znajduje się już jedna stacja, wyposażona w maszt do doładowywania 12-metrowych autobusów elektrycznych jeżdżących na linii nr 3. - Budowa drugiej stacji jest konieczna, by utrzymać wysoką częstotliwość doładowywania elektrobusów, których na tej pętli będzie wkrótce obsługiwanych aż 15. Stanowi również zabezpieczenie na wypadek awarii jednej z nich - wyjaśnia Szprendałowocz.

Prace na Michałowie potrwają do stycznia przyszłego roku, zaś pierwsze elektryczne przegubowce wyjadą na ulice Radomia w lutym.

Całkowity koszt projektu realizowanego przez firmę Solaris Bus & Coach wynosi 19,8 mln zł. Na jego pokrycie MPK pozyskało z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i gospodarki Wodnej 62 mln zł dotacji oraz 7,18 mln zł nisko oprocentowanej pożyczki.

Po zrealizowaniu projektu większość użytkowanej przez MPK floty stanowić będą autobusy zero- i niskoemisyjne: elektryczne (25 sztuk) i gazowe (42 sztuk).

- Wpisując się w proekologiczną politykę transportową miasta jeszcze w tym roku nasza spółka wymieni pięć najstarszych przegubowych diesli z 2006 r. na nowe MAN-y, spełniające rygorystyczną normę emisji spalin EURO-6 - podkreśla dyrektor.